Skal du flytte til Madrid enten permanent eller over en periode på flere måneder? Så handler det om at finde en god lejlighed. Jeg var i sin tid igennem processen, og her er nogle råd.
I begyndelsen vil jeg anbefale, at du reserverer en Airbnb ferielejlighed i 2-3 uger. Det tager nemlig typisk et par uger at finde og få adgang til en permanent lejlighed. Fra din Airbnb kan du altså have en midlertidig base, mens du er ude at kigge på lejligheder. Her kan du også tidligt igangsætte den bureaukratiske flytningsproces ved at ansøge om NIE-nummer (tilsvarende vores CPR-nummer i Danmark).
Når først du er i byen, skal du søge efter lejligheder. Det gør du på idealista.com som har det klart største udvalg. Klik “Alquilar”, vælg “Viviendas” og indtast det område af Madrid, du gerne vil bo i. Så bliver mulighederne vist.
Tag kontakt til de lejligheder, du er interesserede i. Ofte er det et boligselskab, der står bag annoncen. Kontakt agenten på det telefonnummer, der står på Idealista. De fleste i Spanien bruger WhatsApp til at kontakte hinanden. Du kan både ringe og skrive.
Bed om at få lejligheden at se personligt. Tag ud og se lidt forskellige lejligheder. Og gå derefter videre i processen med de lejligheder, du er interesseret i.
Her begynder det at blive lidt svært. For i Spanien (eller, i hvert fald i Madrid) skal man ‘godkendes’ til lejligheden. Og det er ikke bare ejeren eller boligselskabet, der skal gøre det. Det er også forsikringsselskabet. Derfor vil du blive bedt om at indsende kopi af ID samt dokumentation for indkomst. Hvis du har et arbejde, er det intet problem at blive godkendt – bare vis arbejdskontrakten. Hvis du er selvstændig eller driver virksomhed, kan det blive svært, da dokumentationen så skal vises via de spanske skattemyndigheder eller spanske fakturaer – ikke udenlandske.
Har du ikke mulighed for at dokumentere indkomst, kan du få en anden person til at stille garanti for dig. Hvis du kender en person i Spanien med fast arbejde, kan personen underskrive sammen med dig og på den måde få godkendelsen.
Underskrivningen foregår typisk på et advokatkontor. Varigheden af boligkontrakter kan være forskellig, men i mange tilfælde vil der være et minimum på et år. Alle udgifter bør stå nævnt i kontrakten.
Hvis du ikke har job i Spanien endnu, og ikke kender en person der er villig til at skrive under, får du svært ved at blive godkendt til de fleste lejligheder. Så er der to alternativer: Lej et værelse indtil du har en lokal indkomst der kan dokumenteres, eller find en mindre attraktiv lejlighed uden for centrum, hvor ejeren er desperat for at få lejligheden lejet ud og derfor er villig til at se bort fra det normale godkendelseskrav. Nogle udlejere er også villige til at acceptere en lejer uden indkomstbevis, men hvor du i stedet viser du har en ‘stor’ opsparing.
Hvad skal man betale i indskud i Spanien? Ofte skal du betale et gebyr til boligselskabet på 1 måneds husleje + moms for at formidle processen. Dette gebyr får du ikke tilbage igen. Derudover skal man typisk betale 1 måneds depositum. Det får du typisk tilbage igen, når du fraflytter lejligheden. I Spanien snyder udlejerne ikke nær så meget med depositummet, som de gør i Danmark.
For at finde et værelse (og ikke en hel lejlighed) kan du søge på Badi. Det er et godt sted at finde lejligheder med roommates. Her er der sjældent krav om indkomstdokumentation, som der er ved mange almene boliger. Idealista kan også bruges til at finde værelser.
Alternativt findes der services for udlændinge som leder efter bolig, fx Spot a Home som benyttes af mange udvekslingsstuderende samt folk der finder den normale proces uoverskuelig og gerne bare vil ‘booke’ en lejlighed i flere måneder på nettet. Prisen vil ofte være højere, og kvaliteten er ikke altid bedre, men i det mindste er det nemt.
Når du har et permanent sted at bo, skal du have registreret din bopæl hos myndighederne. De gør du på kommunekontoret – du skal have den såkaldte residencia, hvilket er et bopælsbevis, og det er obligatorisk hvis du bor fast i Spanien.
Hvis du finder hele processen uoverskuelig, er det faktisk muligt at hyre en gestor til opgaven om at finde lejlighed og få alle tilflytningspapirerne. Men det koster. Og jeg har ingen specifikke anbefalinger, men du kan søge efter en vejleder der kan hjælpe dig igennem med hele processen, altså anskaffe dig dokumenterne og klare processen med at finde bolig. Det er muligvis det værd, hvis du har råd til det.
Ellers handler det bare om at nyde opholdet i Madrid og betale huslejen hver måned. Strøm og vand kan være varierende udgifter, eller det kan være udlejeren bare sætter en fast pris pr. måned (det var tilfældet for mig).
Skriv et svar